Planeringsprogram

Planeringsprogrammet är ett sammandrag av Trafikledsverkets ban- och farledsplanering samt av Trafikledsverkets och NTM-centralernas planering av större objekt i det statliga vägnätet.

Det färskaste planeringsprogrammet gäller åren 2025–2028. Planeringsprogrammet sammanfattar ban- och farledsplaneringen som utförs av Trafikledsverket, samt planeringen för större projekt på statens vägnät som genomförs av Trafikledsverket och NTM-centralerna.

Genom att göra upp ett program för planeringsobjekten möjliggör man en tillräcklig och rättidig planeringsberedskap för investeringar i trafikledsnätet innan beslut fattas. Beslut om att bygga objekt i planeringsprogrammet har i regel ännu inte fattats i statsbudgeten.

På vilka grunder har projekten valts ut för programmet?

Urvalskriterierna för planeringsobjekten grundar sig på de mål som fastställts i den riksomfattande trafiksystemplanen (Trafik 12). Beredningen har tagit hänsyn till de nya mål, som presenterades i uppdateringen av Trafik 12-planen och omfattar funktionalitet, säkerhet och hållbarhet.  Läs mer om Trafik 12-planen.

Då man väljer ut objekt för planeringsprogrammet är målet att särskilt främja planeringen av de objekt som ingår i Trafikledsverkets investeringsprogram. Läs mer om investeringsprogrammet. 

De planeringsobjekt som valts för planeringsprogrammet har prioriterats baserat på deras påverkan. Faktorer som påverkar valet är dessutom det behov som identifierats i den strategiska lägesbilden samt i övrigt ett akut eller kritiskt behov.  I denna beredningsrunda av planeringsprogrammet har särskild vikt lagts vid transportnätets funktionalitet, försörjningsberedskap och militär rörlighet.

Vid beredningen av planeringsprogrammet kan andra faktorer som behöver beaktas vara exempelvis efterlevnad av EU:s krav (TEN-T), beaktande av servicebrister enligt huvudvägsförordningen, trafiksäkerhet, särskilt stora eller akuta behov inom näringslivet, samt vägars eller broars försämrade skick, vilket kräver att planeringen främjas i rätt tid. I enlighet med den nationella trafiksystemplanen har möjligheterna att utnyttja EU-finansiering beaktats vid prioritering och tidsplanering av planeringsobjekten.

Planeringsprogrammets objekt

De projektplaneringsobjekt som Trafikledsverket godkänt för planeringsprogrammet 2025–2028 redogörs för på bilden och i listan nedan. Du kan bekanta dig med planeringsprogrammets objekt genom att klicka på knappen nedan.

Vägar, de viktigaste planeringsobjekten

Vägplansobjekt

  1. Rv 1 Korisuonmäki grönbro, Vichtis, vägplan
  2. Rv 2 förbättring i Björneborgs centrum, vägplan + miljökonsekvensbedömning
  3. Rv 3 Ylöjärvi–Tavastkyro, vägplan
  4. Rv 4 omkörningsväg vid Ii, vägplan *
  5. Rv 4 förbättring vid Joutsas nödlägesplats och Joutsansalmi II bro, vägplan
  6. Rv 5 Savilahti bro, S:t Michel, vägplan
  7. Rv 6 Kouvola, fas 1, vägplan
  8. Rv 6 och väg 365 gång- och cykelväg mellan Koria–Kuusankoski
  9. Rv 6 Kullasvaara planskilda anslutning, vägplan
  10. Rv 8 Vasa–Karleby planering av omkörningsfiler, vägplan
  11. Rv 8 förbättring mellan Bäckliden och Brännbacken, vägplan
  12. Rv 8 Ytterjeppo anslutning, vägplan
  13. Rv 9 Tammerfors–Orivesi, vägplan för sträckan Alasjärvi–Käpykangas motorväg
  14. Rv 9 förbättring mellan Åbo och Tammerfors, vägplan
  15. Rv 9 förbättring vid Leppävesi bro, vägplan
  16. Rv 9 förbättring vid Metsolahti bro, vägplan
  17. Rv 12 Tammerfors (Alasjärvi)–Kangasala (Huutijärvi), vägplan
  18. Rv 12 Joutjärvi–Uusikylä, vägplan
  19. Rv 12 och landsväg 65 Vaitinaro planskilda anslutning, Tammerfors, vägplan
  20. Rv 18 Laihela–Seinäjoki, vägplan
  21. Rv 19 Seinäjoki–Lappo, vägplan
  22. Rv 20 Korvenkylä–Kiminge, vägplan *
  23. Rv 21 förbättring vid Tengeliönjoki broarna, väg- och byggnadsplan
  24. Rv 22 Uleåborg–Muhos regional gång- och cykelväg, väg- och byggnadsplan
  25. Rv 25 Hyvinge och Mäntsälä, vägplan
  26. Sv 52 Salos sträcka, fas 2, vägplan
  27. Sv 92 Karigasniemi gränsövergång, väg- och byggnadsplan
  28. Lv 120 Vichtisvägen hållbart trafiksystem och dess fortsättningsplaner, vägplan
  29. Lv 642 Äänekoski bro, väg- och byggnadsplan
  30. Lv 749 Nykarleby–Jakobstad gång- och cykelväg, vägplan
  31. Lv 2555 Järvikylä-Norrmark gång- och cykelväg, vägplan
  32. Lv 6113 och 16620 (Rv 9) förbättring av förhållandena för gång- och cykeltrafiken mellan Muurame–Keljonkangas, vägplan
  33. Lv 7041 Lappo–Nurmo gång- och cykelprojekt, vägplan
  34. Lv 11507 norra logistikförbindelsen i Mellersta Nyland, vägplan
  35. Vasa hamnväg, vägplan
    * MAL-åtgärder 2024–2027

Utredningsplansobjekt

A. Rv 2 Nummela-Högfors utredningsplan
B. Rv 3 Lempäälä–Birkala och Ringväg 2, miljökonsekvensbedömning och utredningsplan
C. Rv 8 Raumo-Euraåminne fyrfilig väg, miljökonsekvensbedömning och utredningsplan
D. Rv 9 Kanavuori–Lievestuore, miljökonsekvensbedömning och utredningsplan
E. Rv 9 Korpilahti–Jyväskylä, miljökonsekvensbedömning och utredningsplan
F. Rv 20 Korvenkylä–Kiminge utveckling av sträckan, miljökonsekvensbedömning och utredningsplan
G. Lv 63 Ina-Kaustby förbättring, utredningsplan

De planeringsobjekt som nämns i statens budget

I. Planeringsprojektet Rv 4 Hirvas—Rovaniemi—Vikajärvi (II tilläggsbudget 2023)

Vägar, de viktigaste planeringsobjekten på kartan

Banor, de viktigaste planeringsobjekten

 

De viktigaste utredningarna och

  1. Förmedlingskapacitet för Luumäki–Joutseno, järnvägsplan
  2. Trafikplatsen i Villmanstrand, järnvägsplan
  3. Imatra–Joensuu, järnvägsplan
  4. Planering av järnvägsförbindelse Kotolahti–Mussalo
  5. Fortsatt planering av Savonrata järnväg mellan Idensalmi och Kontiomäki
  6. Järnvägsplan för råvirkeslastningsplatsen i Idensalmi
  7. Behovsutredning för Kuopio–Idensalmi
  8. Järnvägsplan och byggplan för råvirkeslastningsplatsen i Kontiomäki
  9. Miljökonsekvensbedömning och utredningsplan för den extra järnvägen mellan Tammerfors och Nokia
  10. Järnvägsplan för Karleby–Yxpila
  11. Förundersökning av bangårdar (Pieksämäki, Rovaniemi, Imatra gods, Kouvola–Kuusankoski, Lahtis, Ylivieska, Jyväskylä, Toijala, Uleåborg, Fredrikshamn, Kontiomäki)

De planeringsobjekt som nämns i statens budget

I. Främjande av planeringen av banförbindelse  mellan Tammerfors och Uleåborg
II. Planering av Tammerfors–Jyväskylä banförbindelse 
III. Förberedelse för att öka förmedlingskapaciteten för Helsingfors–Pasila banförbindelse
IV. Planering för utveckling av Helsingfors–Tammerfors banförbindelse(mötesplatser Riihimäki–Tampere, järnvägsplan + byggplan)
V. Planering för ökad hastighet och kapacitet på Savonrata mellan Kouvola och Kuopio
VI. Planering av elektrifiering av Torneå–Kolari banförbindelse
VII. Utveckling av banförbindelse: Planering för utvecklingen av Riihimäki–Tammerfors
VIII. Utveckling av banförbindelse Karis–Köklax (inkl. planering av dubbelspår för Sjundeå)
IX. Flyttning av hamnspåret i Åbo (inkl. järnvägsplan) *
X. Planering och reparation av Suupohja banförbindelse

* MAL-åtgärder 2024–2027

Flera andra banplanerings- och utredningsobjekt:

• Uppdatering av den övergripande bilden av bannätet och utredningar för ett större bannät
• Behov av förbättring av persontrafikplatser och prioritering
• Utredningar och planer för järnvägsområden samt uppdatering av samlad utredning
• Planer för grundläggande förbättring och reparation av järnvägar
• Planer för att förbättra säkerheten vid vägövergångar
• Utvecklingsobjekt för råvirkeslastningsplatser (t.ex. Idensalmi, Riihimäki, Kyrö)
• Broprojekt (t.ex. stora broprojekt i norra Finland)
• Särskilda utredningar (t.ex. granskning av spårvidd, vidare elektrifiering av bannätet, behov av infrastruktur för järnvägsreform, tåg-färjeförbindelse till Rail Baltica, behov av järnvägsunderhåll)
• MAL-utrednings- och planeringsobjekt i samarbete med andra aktörer (t.ex. närtrafik, stationområden, järnvägsplan för Hosantie) *
* MAL-åtgärder 2024–2027
Banor, de viktigaste planeringsobjekten på kartan

Farleder, de viktigaste planeringsobjekten

  1. Ålands farleder, Eckerö och Färjsund, vattentillstånd och byggnadsplan
  2. Brahestad farled, utredningsplan
  3. Lovisa farled, fördjupning till 11 m, vattentillstånd
  4. Förbättring av Saimen djupfarled, vattentillstånd
  5. Vasa farled, fördjupning till 10 m, vattentillstånd
  6. Uleåborg farled, utredningsplan och breddning av inre delen av farleden, vattentillstånd
  7. Djuputgrävning i Kvarken, byggnadsplan
  8. Förbättring av Ingå farled, utredningsplan och vattentillstånd
  9. Förbättring av Sastmola farled, utredningsplan
  10. Fredrikshamn farled, utredningsplan
  11. Kaskö farled, fördjupning till 11 m, utredningsplan

Farleder, de viktigaste planeringsobjekten på kartan

Finansiering av planeringsprogrammet

Objekten i planeringsprogrammet finansieras med statsbudgeten. Finansieringen kommer från momentet för bastrafikledshållning och momentet för utveckling av trafikledsnätet (övrig utvecklingsprojektplanering). Läs mer i statsbudgeten.

Med finansieringen av bastrafikledshållningen görs i huvudsak olika förutredningar och översiktsplanering samt riksomfattande utredningar om trafiksystemet. Målet för förhandsplaneringen är att hitta de effektivaste projekten för fortsatta åtgärder. I översiktsplaneringen söks specifikare åtgärder och lösningarna anpassas till markanvändningen. Med momentet för bastrafikledshållning finansieras också planering av vissa mindre objekt på väg- och järnvägsplaneringsnivå. Läs mer om vägprojektens planeringsfaser (på finska).